Svenskarna älskar sina robotgräsklippare

Många svenskar verkar ha ett emotionellt och nära förhållande till sina robotar. Enligt undersökningen Trädgårdsbarometern 2018* svarar hälften av de tillfrågade att roboten fått ett eget smeknamn! Grönare gräsmatta, mer fritid och mindre bråk om vems tur det är att klippa gräsmattan är andra fördelar med att äga en egen robot.

Sedan den första robotgräsklipparen introducerades 1995 så har försäljningen och utbudet av modeller ökat för varje år. Att många hus- och tomtägare upplever fördelar med sin investering, bekräftas i Trädgårdsbarometern 2018.

Årets upplaga av undersökningen har inriktat sig på frågor kring robotgräsklippare, en produkt som fortsätter att ta allt större marknadsandelar. Frågorna har kretsat kring hur det är att äga en robot. Om den gör någon skillnad för drömmen om den perfekta gräsmattan och vilka förväntningar husägare har på framtidens robotgräsklippare.

Av de svenska husägarna var det 38 % som planerade att köpa en ny eller uppgradera sin nuvarande robotgräsklippare. Det vanligaste skälet till att avstå ett inköp, förklaras främst med olämplig tomt, 37 %. För dyr tyckte 11 % och 4 % tror det är för krångligt att installera. 7 % uppgav att de behöver motionen som gräsklippning ger.

Bra för familjefriden
Bland tillfrågade som redan ägde en robotgräsklippare, kan vi konstatera att en stor majoritet är nöjda med sin investering och det på flera plan. 65 % upplever att deras gräsmatta blivit tätare och grönare. Nästan lika många, 61 %, uppger att det inte behöver känna dåligt samvete eller oroa sig för gräsmattan när de är bortresta eller på semester. Drygt hälften, 54 %, uppskattade att de fick mer tid över till annat och var fjärde, 28 %, uppgav att de numera slipper bråka med sin partner eller övriga familjen om vems tur det är att klippa gräsmattan.

Trädgårdsbarometern ställde också frågan vilka förväntningar eller funktioner hus- och tomtägarna har på framtidens robotgräsklippare. Knappt hälften, 49 %, svarade att de vill se roboten rå på maskrosor och annat ogräs. Nästan lika många, 45 %, vill att den ska kunna eliminera mördarsniglar och olika skadedjur. Hjälpa till att så frön eller vattna gräsmattan var andra önskemål.

En ny familjemedlem
Helt klart har många ägare fått emotionella band till sin robot. En fjärdedel av de svenska ägarna uppgav att de fått en ny ”familjemedlem” och fler än hälften, 53 %, hade även namngett sin klippare. Här kan vi konstatera att antalet namn verkar vara lika många som antalet robotar och att fantasin flödar. Till de mer underhållande hör onekligen Grace Killer, Trädgårdsmästaren och Rymling. Om den sistnämnda hade svårt att hitta tillbaka till laddstationen låter vi vara osagt.

Vill du också spara tid och hålla din gräsmatta i toppskick? Robotgräsklipparen iMow är räddningen. Snabbast i klassen och bäst i test.

* Trädgårdsbarometern 2018 är initierad av Andreas Stihl Norden. Undersökningsföretaget Yougov har under februari frågat 1944 villa- och fritidshusägare i de nordiska länderna om deras synpunkter på och relationer till robotgräsklippare.